Типи чорнил та рекомендації щодо їх застовування. Частина II. Детально про пігментні чорнила

This post is also available in Українською мовою

Ми продовжуємо знайомитися із різними типами чорнил для штампування і сьогодні детально поговоримо про пігментні чорнила, їх властивості та найкращі сфери застосування.

Зауважу, всю інформацію я подаю на основі свого досвіду, тому вона є суб’єктивною. Інформація також є не повною, оскільки всього у цьому житті не перепробуєш. Сподіваюся для початківця цієї інформації буде більш ніж достатньо.

Pigment Inks (пігментні чорнила) – основні властивості:

Повернемося до нашої таблички і з’ясуємо які якості властиві пігментним чорнилам:

Типи чорнил та рекомендації щодо їх застовування. Частина II. Детально про пігментні чорнила

на якій основі вони виготовлені?

Пігментні чорнила виготовлені на олійній або масляній основі. Це означає що вони густі, я б навіть охарактеризувала їх як “багаті” та жирні (на дотик) чорнила.

скільки часу вони сохнуть?

Оскільки пігментні чорнила виготовлені не на водяній основі вони сохнуть досить довго. В результаті цього вони є сприятливими для використання у гарячому ембоссінгу (оскільки вони довго сохнуть у вас буде достатньо часу щоб посипати виштамповане зображення пудрою для ембоссінгу).

чи потечуть вони від води?

Оскільки пігментні чорнила виготовлені на олійній або масляній основі вони не потечуть від води (адже олію водою не розбавиш), проте вони не підійдуть для подальшого розмальовування виштампованого за їх допомогою зображення маркерами. Вони також не підійдуть для техніки розмальовування штемпельною подушечкою за допомогою акрилового блоку, води та кісточки для малювання (адже вода їх не розбавить).

чи підійдуть для тонування паперу?

Оскільки пігменті чорнила довго сохнуть і є жирнуватими вони дещо підійдуть для тонування паперу (є чорнила, за допомогою яких папір буде тонувати значно краще). Проте зважаючи на те, що вони виготовлені на масляній або олійній основі тонуючи ними папір ви не доб’єтеся плавного переходу кольору, вам також не вдасться змішати декілька кольорів пігментного чорнила, оскільки кожен новий шар чорнила буде “лягати плівкою на попередній” і змішуватися з ним не буде (для таких потреб варто використовувати чорнило Distress).

Зауважу, кожне правило має виключення. Так само і пігментні чорнила – особливі або спеціальні пігментні чорнила можуть не підпорядковуватися вище описаним пунктам.

Що ще варто знати про пігменті чорнила?

Пігментні чорнила різних виробників відрізняються між собою, деякі можуть відрізнятися кардинально за своїми властивостями та поведінкою.

Пігментні чорнила не поглинаються папером. Вони висихають на його поверхні і стають не прозорими, в результаті чого час висихання у них значно більший ніж в інших чорнил. Час висихання пігментного чорнила у різних виробників різний, проте майже всі вони будуть сохнути довго (окрім певних виключень, наприклад чорнила Versafine, воно є швидхосохнучим пігментним чорнилом).

Пігментні чорнила висихаючи на поверхні паперу (а не проcочуючись у нього) залишаються насиченими та яскравими. Пігментні чорнила не вицвітають.

Штемпельна подушечка пігментного чорнила зазвичай виглядає як поролонова, вона м’яка, в неї легко натискати штамп.

Типи чорнил та рекомендації щодо їх застовування. Частина II. Детально про пігментні чорнила

на вигляд подушечка пориста

Типи чорнил та рекомендації щодо їх застовування. Частина II. Детально про пігментні чорнила

натискаючи, вони сильно вминається

Типи чорнил та рекомендації щодо їх застовування. Частина II. Детально про пігментні чорнила

чорнило густе і вкриває поверхню (штампу або в даному випадку мого пальця) товстим шаром

Пігментні чорнила можна використовувати не на всіх типах паперу, на глянцевому папері таке чорнило ніколи не висохне і розмажеться. Для пришвидшення висихання пігментні чорнила можна підсушити феном для гарячого ембоссінгу.

Зважаючи на те, що пігментні чорнила є на олійній або масляній основі їх досить складно відмити із штампів, вони їх сильно забруднюють, проте це не впливає на якісь відтиску.

Пігментні чорнила можна використовувати для розмальовування зображень. Часто для таких цілей використовують біле чорнило на папері темного кольору. Детальніше про використання білого пігментного чорнила можна почитати тут. Також власне біле пігментне чорнило часто використовують для техніки імітації крейдової дошки.

Пігментне чорнило (оскільки воно густе) погано підходить для штампування деталізованих зображень. Пігментне чорнило зазвичай штампує грубими (товстими) жирними лініями, тому виштамувати пігментним чорнилом детальні зображення дуже складно. І навпаки – виштампувати суцільну заливку таким чорнилом буде набагато простіше і легше, пігментне чорнило краще вкриє велику площу порівняно з іншими типами чорнила:

Типи чорнил та рекомендації щодо їх застовування. Частина II. Детально про пігментні чорнила

фото клікабельне і збільшується у декілька разів

фото клікабельне і збільшується у декілька разів

Типи чорнил та рекомендації щодо їх застовування. Частина II. Детально про пігментні чорнила

фото клікабельне і збільшується у декілька разів

Пігментне чорнило не підходить для подальшого розмальовування маркерами на зразок Copic та аналогічних.

Особливі пігментні чорнила:

Деякі пігментні чорнила виготовлені за іншою формулою і тому сохнуть швидше. Їх можна використовувати не лише на папері, але і на глянцевому папері, кальці, фотографіях та інших пористих поверхнях.

Такі пігментні чорнила не підійдуть для гарячого ембоссінгу, вони висохнуть надто швидко і ви не встигнете посипати їх пудрою для ембоссінгу.

До таких чорнил можна віднести чорнила Brilliance, Versafine від Tsukineko та деякі інші. Особливі властивості пігментних чорнил завжди описані на упаковці, тому обираючи чорнило в магазині звертайте увагу на його назву та опис, це допоможе вам зорієнтуватися.

Для прикладу, подивимося на типове пігментне чорнило Dovecraft, ось що вказано на упаковці:

Типи чорнил та рекомендації щодо їх застовування. Частина II. Детально про пігментні чорнила

Premium Pigment Ink, non-toxic, acid free, child safe. Ніяких особливих відміток про властивості цього чорнила немає, відповідно це звичайне пігменте чорнило, яке буде довго сохнути (висохне не на всіх типах паперу), і придатне для гарячого ембоссінгу

Давайте також глянемо на ще одне типове пігментне чорнило від Clear Snap – ColorBox:

Типи чорнил та рекомендації щодо їх застовування. Частина II. Детально про пігментні чорнила

This slow drying pigment ink is asid free, archival and perfect for embossing & ink blending. Dry time depends on surface used. Embossing recommended for metallics and coated papers. Permanent when embossed. Clean with water.

Пігментне чорнило, що повільно сохне, безкислотне і ідеально підходить для гарячого ембоссінгу та тонування. Час висихання залежить від поверхні. На деяких поверхнях рекомендується застосовувати гарячий ембоссінг із цим чорнилом (для його висихання). Перманентне після гарячого ембоссінгу. Відмивається водою.

А тепер давайте глянемо на пігментне чорнило із особливими властивостями, наприклад на Versafine від Tsukineko:

Типи чорнил та рекомендації щодо їх застовування. Частина II. Детально про пігментні чорнила

Fine detail, instant drying on matte cardstock. Підходить для штампування деталізованих зображень, моментально висихає на матових типах паперу. Fast drying oil-based ink for uncoated papers (drying time depends on paper). Чорнило на олійній основі, що швидко сохне (час висихання залежить від типу паперу). Resist water. Водостійке. Perfect for outlined images and watercolouring. Ідеально підходить для штампування контурів та розмальовування, що потребує води (наприклад акварельними олівцями). Cleans up easy. Легко змивається. Washes off with water and actually conditions the rubber of stamps. Змивається водою і навіть змащує резину резинових штампів.

І на завершення, ще одне пігментне чорнило із особливими властивостями – Brilliance від Tsukineko:

Типи чорнил та рекомендації щодо їх застовування. Частина II. Детально про пігментні чорнила

Dies fast on vellum and glossy cardstock. Швидко сохне на кальці та глянцевому папері.

Сподіваюся, ви почерпнули для себе щось нове та корисне.

Читайте далі:

Типи чорнил та рекомендації щодо їх застовування. Частина III. Детально про чорнила dye

This post is also available in Українською мовоюМи продовжуємо знайомитися із різними типами чорнил для штампування і сьогодні…

Comments40

  1. Спасибо, Яночка! Очень интересно, я вот долго думала что мне выбрать, теперь даже легче! Понятно, что все приходит из собственного опыта, поэтому надо понемногу эксперементировать!!!
    Спасибо буду ждать продолжения!

  2. стільки інформації) поки що я ще плутаюся, але думаю згодом все стане на свої місця)

  3. Дякую за статтю. Тепер буде набагато простіше орієнтуватись при виборі чорнил. З нетерпінням чекаємо на продовження…

    1. tanka – а вони є 🙂 просто не додані на сайт. є два кольори – чорне (onyx black) та коричневе (vintage sepia). вони по 50 грн. я їх не скоро на сайт додам, тому якщо хочете їх купити – пишіть.

      1. Ех, Яно, якщо б знала – замовила б з ножами чорне таке))) Скільки там ще скарбів не додано?))))

        1. barta – БАГАЦЬКО! а якщо серйозно – то дійсно багато, я вже навіть дещо не пам’ятаю що саме.
          точно стоїть ящик квітів ще навіть не розпакованих (бо немає місця їх розпаковувати), ще один ящик вже сфотографованих але не оброблених фото (ще тижні 3 тому), але на них поки що часу немає, і ще з десять видів вже з обробленими фото, але також не доданими бо немає часу.
          декілька видів маркерів Copic (немає фото), безліч (реально безліч) металевих прикрас від Making Memories – кутики для фото, декоративні пластинки, слова, кріплення, люверси, прикраси і т.д; різні заготовки для листівок (сьогодні додала декілька нових); чорнило від Tsukineko (окрім цього Versafine), чорнилка маленькі Colorbox (по 1 штучці), купа нових ножів Spellbinders та нових двосторонніх папок для тиснення (тиснуть вони просто фантастично – одну випробувала на днях – дійсно глибоке тиснення), машинка Cricut Expression чекає свого “зоряного часу” вже місяців 6, може навіть 7; різні стрічки від DCWV; і ще багато дрібниць про які я вже навіть не пам’ятаю.

          чорнило можу вам відкласти на пару днів, я і так його не скоро додам, зараз зайнята іншими товарами по самі вуха.

      2. То значить ви там ще кучу скарбів приховали від нас:) Так, Яно, хочу чорне. Але може заодно ще щось замовлю. Ви мені чорнило на кілька днів відкладіть, а я зроблю в магазині замовлення і в коментарях його допишу. Вам так буде зручно?

        1. tanka – не те слово 🙂
          так, мені буде так зручно.
          чорне чорнило я ще виявила є Tsukineko Memento (Fade-resistant dye ink), і я включила щойно на сайті пігментні чорнила Brilliance (платиновий, золотий і білий кольори)

  4. Яночка стаття для мене неймовірно корисна. Дуже дякую тобі і чекаю наступних статттей

    1. Я думала, що вже ніколи не користуватимусь пігментними чорнилами після декількох невдалих експериментів(( але тепер змінила свою думку;)

  5. Очень полезная систематизация.Спасибо,Яна! Всё по полочкам!

  6. Дякую, Яно! Стаття – просто скарб для новачка! Я, чесно кажучи, думала, що це в мене руки неправильно виросли, коли не могла добре проштампувати деталі пігментним чорнилом. 🙂
    Запитання: якщо ці чорнила не висихають до кінця, то підсушити можна ТІЛЬКИ феном для ембоссінга чи можливо ще якось?

    1. Tanya_D – я думаю що не тільки феном для ембоссінгу 🙂 спробуйте інші методи (навіть на батарею покласти), можливо допоможуть, або якщо не буде сохнути дуже довго – використайте інший папір

  7. Дякую, як завжди корисно і в тему:)

    У мене була така ситуація: після тонування країв, через деякий час по папері полізли жирні розводи… Було дуже прикро. Тут мабуть в папері справа?

    1. karposhka – не можу точно сказати, але напевно це справа в чорнилі. папір сам по собі жирним не стане, напевно масляна/олійна основа чорнила дала такий “побічний ефект” (я так розумію що тонування відбувалося пігментним чорним). власне чому пігментне чорнило не дуже добре підходить для тонування, тільки крейдове (особливий вид пігментного) підійде для тонування та плавного переходу одного кольору, а от чорнило дістрес підійде як для тонування так і для створення плавних переходів кольору

        1. karposhka – з Давкрафтівськими чорнилами це дійсно реально, вони дуже жирні. Їх найкраще використовувати суто для штампування, гарячого ембоссінгу або ж для таких технік як faux letterpres (наприклад як в цій листівці http://www.zrobysama.com.ua/?p=22989 але без посипання пудрою, або як в цій http://www.zrobysama.com.ua/?p=5377 – з пігментним чорнилом результат має бути більш насиченим)

  8. Дякую за корисну інформацію (величенька стаття вийшла 🙂 і це лише загально по одному виду)!

  9. Дякую!Дуже наглядна інформація.
    Скажи, будь ласка, для штампування надписів пігментне чорнило підходть найкраще?

    1. Lidiya – тут не можна дати однозначної відповіді. Дивіться вище – якщо напис великий за розмірами і не має дрібних деталей-завитків можна штампувати пігментним, якщо дрібний із деталями – чорнилом dye.

      взагалі тут важко щось радити, адже і пігментні чорнила є різними, є і такі які будуть штампувати досить тонкими лініями.

      поекспериментуйте на чернетці – виштампуйте одне і те ж зображення (або напис) усіма чорнилами які у вас є і подивіться, який відтиск вам подобається найбільше, після цього почитайте етикетку саме того чорнила і робіть висновки. можливо вам навпаки сподобається жирніше зображення 🙂

  10. Дуже…дуже корисна стаття! Дуже дякую, Яно, за таку інформативну розповідь. В мене багато штампів, а чорнил мало… Але тепер я можу в них розібратися! Ще раз ДЯКУЮ!

  11. дякую за детальну інформацію, корисно знати усі ці відмінності

  12. Яночко, дуже дякую за статтю, дуже корисна інформація, я думаю, що не лише для новачків. Знетерпінням чекаю наступну.

  13. Стаття шикарна, дякую, особливо за приклади зображень.

  14. Ой. Згадала, як я після Колорбокса купила Давкрафт і, як звикла, що колорбоксом треба було добряче натискати на штампик ,аби літери нормально зафарбувались, то так і маканула з усієї дурі в той Давкрафт ))) І чавлю так гарненько, стараюсь ! А потім бум – і на папері каша-малаша замість літер )))

  15. Дякую, Яно, за вашу роботу! Дуже корисна і зрозуміла інформація у всіх статтях про чорнила. І я тепер не “плаваю” в них 🙂

  16. Яночка, величезне спасибі! Нещодавно вирішила реалізувати свою мрію скрапера-початківця, а саме – купила у вас штампи WeRMemory Keepers і чорнило Dovecraft Premium Pigment Ink. Скажу чесно, я була розчарована, зображення не чітке, хоча штампи красиві з дрібними деталями. Результат заставив мене шукати в тенетах Нету що я роблю не так. Як добре, що ви опублікували свої давно обіцяні статті про чорнила. Інформація дуже цікаво висвітлена, і, дякуючи вам, я зрозуміла, що це не я щось робила не так, а такі властивості купленого чорнила. Буду вдосконалюватись, бо тепер уже знаю як!
    Ще раз дякую! Ви молодець!

  17. Як користуватись чорнилами Heyda? Вони не лягають на акрилові штампи і погано відтискаються ?

    1. Тарнава – вибачте, питайте там, де ви їх купували. У нас цих чорнил ніколи не було, я не маю практики роботи з ними

Like what you see? Drop me a comment! Thanks!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

You May Also Like